Razvijanje računalnog razmišljanja i programiranja s prvašićima
Uvođenje nastavne domene Računalno razmišljanje i programiranje u osnovne škole putem kurikuluma Ministarstva obrazovanja i sporta predstavlja važan korak prema oblikovanju budućnosti obrazovanja. Kroz ovu inicijativu, učenici stječu vještine i kompetencije koje će im biti od neprocjenjive koristi u budućnosti, neovisno o tome koju karijeru odaberu. Razumijevanje računalnog razmišljanja i programiranja omogućuje im da budu aktivni sudionici digitalnog društva, da budu kritičari, rješavatelji problema i inovatori.
Nastavna domena Računalno razmišljanje i programiranje za prvi razred osnovne škole pruža učenicima temelje za razvoj logičkog razmišljanja i rješavanje jednostavnih logičkih zadataka te da razviju vještine analize, praćenja koraka rješavanja problema te prikazivanja i vrednovanja rješenja. Kroz aktivnosti i igre učenike se potiče na propitivanje problema i traženje ideja, čime se razvija njihova znatiželja i ustrajnost. Nastavni kurikulum za Informatiku u osnovnoj školi pruža okvir koji podržava učitelje u vođenju učenika kroz ove aktivnosti. Uz jasno definirane ciljeve, ogledne aktivnosti i smjernice za ocjenjivanje, učitelji mogu prilagoditi lekcije potrebama svojih učenika i razini razumijevanja.
Razumijevanje računalnog razmišljanja i programiranja omogućuje im da budu aktivni sudionici digitalnog društva, da budu kritičari, rješavatelji problema i inovatori. Izvor slike: Pexels.
U prvoj godini učenja nastavnog predmeta Informatika u ovoj domeni, učenik prepoznaje jednostavan logički zadatak i smišlja mogućnosti za njegovo rješavanje. Uz pomoć učitelja rješava logičke zadatke i postavlja pitanja o načinima kako doći do rješenja. Učenik također ohrabruje sebe i potiče druge da ustraju u pronalaženju rješenja, razvijajući važnu karakteristiku rješavanja problema. Nakon prve godine učenja, učenik prepoznaje jednostavne zadatke iz svakodnevnog života i analizira različite načine njihova rješavanja. Uz pomoć nastavnika učenik opisuje korake potrebne za rješavanje zadatka i pokazuje ih slikom riječi. Daljnjim napredovanjem učenik postaje sposoban samostalno izvršiti slijed koraka potrebnih za rješavanje zadatka te analizirati i vrednovati rješenje uz pomoć učitelja.
Za postizanje obrazovnih rezultata u ovom području preporuča se korištenje različitih aktivnosti i igara. Slagalice, igre pamćenja, labirinti, zagonetke, logički i kreativni zadaci, mozgalice i zagonetke, kao i zadaci inspirirani natjecanjem Dabar, biti korisni alati za poticanje logičkog razmišljanja učenika, kreativnost i intelektualno zadovoljstvo. Primjeri poput slaganja sendviča, pripremanja za školu, jutarnje i večernje higijene, prelaska ceste i puta od kuće do škole mogu biti korisni za razvijanje analitičkih vještina, divergentnog mišljenja te različitih načina pristupa rješavanju problema. Te se aktivnosti mogu povezati s drugim predmetima kao što su hrvatski jezik, matematika te priroda i društvo. Na primjer, učenici mogu sastavljati riječi od zadanih slova ili sastavljati rečenice od zadanih riječi hrvatskog jezika. U matematici se mogu koristiti nizovi brojeva, geometrijski likovi, tangrami, komutativnost i asocijativnost u plusu, povezujućem zbrajanju i oduzimanju te jednostavnom Sudokuu. U području prirode i društva, učenici mogu istraživati teme poput prometa i snalaženja u prostoru.
Važno je naglasiti da ove aktivnosti ne samo da razvijaju logičko razmišljanje, nego i potiču učenike na timski rad, kritičko razmišljanje i samostalno istraživanje. Osim toga, učenike se potiče da osmišljavaju svoje logičke zagonetke, što razvija njihovu kreativnost i sposobnost izražavanja ideja. Učenici se potiču da samostalno istražuju probleme i pronalaze rješenja te koriste načine da dođu do rješenja. Osim toga, važno je poticati ustrajnost i razvijati osjećaj sigurnosti kod učenika prilikom analize problema i osmišljavanja rješenja. Razvijanje točnosti i jednostavnosti u opisivanju postupaka rješavanja problema igra važnu ulogu u polju podučavanja računalnog razmišljanja u programiranju. Osim digitalnih alata, preporuča se korištenje hardverskih rješenja za programiranje vizualizacije, poput robota drugih sličnih uređaja. Učenicima pružaju dodatnu priliku da iskuse i uvježbaju proces programiranja, što za prvake može biti iznimno motivirajuće i zanimljivo. Važno je da učenici imaju dovoljno za raspravu o različitim načinima analize problema i osmišljavanja rješenja te za usporedbu različitih pristupa. Potrebno je poticati argumentaciju i uvažavanje drugih rješenja, što doprinosi razvoju mišljenja i timskog rada.
Preporuča se korištenje hardverskih rješenja za programiranje vizualizacije, poput robota drugih sličnih uređaja. Izvor slike: Pexels.
Nastavna domena Računalno razmišljanje i programiranje također potiče razvoj ključnih kompetencija 21. stoljeća. Digitalno pismeni učenici moći će se nositi s uspjehom s tehnološkim promjenama i izazovima digitalnog doba. Osim toga, ovo područje potiče kreativnost, inovativnost i poduzetništvo, što je od vitalne važnosti za budućnost koja će oblikovati svijet oko sebe. Napredak u računalnom razmišljanju također ima društveni i ekonomski učinak. Sve veći broj poslova zahtijeva digitalne vještine, a studenti koji su obučeni u ovom području imaju bolje mogućnosti zapošljavanja i napredovanja u karijeri. Također, razvijanje računalnog razmišljanja potiče učenike da budu inovativni i rješavaju probleme na kreativan način, što može imati pozitivan utjecaj na njihovu buduću produktivnost i uspjeh.
Josipa Novogradec, učiteljica informatike
2. Digital citizenship education handbook - Being Child in the Age of Technology
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |